Контраст contrast
Шрифт Очистити
Сховати налаштування
 
20.08.2014
Відповідальність посадових осіб за порушення права громадян на доступ до публічної інформації

Особливе місце в системі засобів захисту прав, свобод та законних інтересів громадян посідає реалізація їх права на звернення та на інформацію.

З цією метою стаття 34 Конституції України гарантує право кожному громадянину вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене лише законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку.   

Питання доступу до інформації, яка утворюється в процесі діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, врегульовані Законом України «Про доступ до публічної інформації» від 13 січня 2011 року.

Відповідно до вимог цього Закону на інформаційний запит орган державної влади чи місцевого самоврядування, як розпорядник інформації, не пізніше п'яти робочих днів (у виняткових випадках 48 годин, а у разі необхідності пошуку інформації чи її значного обсягу 20 робочих днів) має надати відповідь. При цьому якщо задоволення запиту на інформацію передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як 10 сторінок, запитувач зобов'язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.

Згідно зі статтею 22 Закону розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту лише у випадку, якщо він не володіє інформацією; інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом; особа, яка подала запит, не оплатила передбачені витрати або не дотримано вимог до запиту на інформацію.

На підставі статті 23 Закону запитувач вправі оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, в тому числі ненадання  відповіді на запит, відмови в його задоволенні або несвоєчасне надання інформації.

Проте, аналіз практики застосування Закону України «Про доступ до публічної інформації» свідчить про випадки недотримання суб’єктами владних повноважень права громадян на доступ до публічної інформації з однієї сторони, а також невірне розуміння права на інформаційний запит або зловживання ним з боку запитувачів.

Зокрема, розпорядники інформації не завжди оприлюднюють частини прийнятих нормативно-правових актів та їх проектів, неправомірно відносять публічну інформацію до конфіденційної або службової, накладають грифи обмеження доступу на документи, порушують порядок та строки надання відповідей на запити на інформацію тощо.

Нерідко питання та судове оскарження зумовлюють неоднозначне тлумачення запитувачами та розпорядниками інформації її статусу та можливості її отримання.

Наприклад, мають місце факти звернень запитувачів до органів державної влади із запитами на отримання інформації, яка не є публічною. Водночас, розпорядники інформації подекуди відмовляли запитувачам у наданні інформації на запит, посилаючись на її конфіденційність.

Нагадуємо, що отримати публічну інформацію, яка створена розпорядником та перебуває у його володінні запитувач може шляхом її оприлюднення в офіційних друкованих виданнях, на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет, на інформаційних стендах органу влади, а також за допомогою запитів, які подаються до розпорядника у довільній формі, із зазначенням ім’я (найменування) запитувача, поштової адреси або адреси електронної пошти; загального опису інформації або виду, назви, реквізитів чи змісту документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі. 

Органами прокуратури області у І півріччі поточного року активізована робота, спрямована на реалізацію права громадян на доступ до публічної інформації. У порівнянні з минулим роком кількість розглянутих прокурорами запитів зросла на третину. При цьому періодично проводяться перевірки додержання вимог Закону іншими органами державної влади та місцевого самоврядування, за наслідками яких реагуючи на виявлені порушення внесено 20 подань, до відповідальності притягнуто 20 посадових осіб.

Водночас, інформуємо, що 19 квітня 2014 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про інформацію» та Закону України «Про доступ до публічної інформації», яким введені адміністративні стягнення для посадових осіб за різного роду порушення, пов’язані обмеженням доступу до  інформації, неоприлюднення інформації, обов’язкове оприлюднення якої передбачено законами України «Про доступ до публічної інформації» та «Про засади запобігання і протидії корупції» тощо.

    
        

                                   Наталя Цілюк, 
                                    старший прокурор з питань    забезпечення доступу до  

                               публічної інформації прокуратури Чернівецької області

                                                                         

кількість переглядів: 1491